Ga naar de inhoud

Hoeveel aanschafbelasting (BPM) betaal je in 2025?

10 juli 2024 Thomas Wolting

In 2025 betaal je op elektrische auto’s minder aanschafbelasting.

Wat is Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)?

De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM), vaak aangeduid als aanschafbelasting, is een Nederlandse belasting die wordt geheven bij de registratie van een nieuwe personenauto, bestelauto of motor. De hoogte van deze belasting is grotendeels afhankelijk van de CO₂-uitstoot van het voertuig en stimuleert de aanschaf van milieuvriendelijke alternatieven. Tot eind 2024 konden volledig elektrische auto’s rekenen op een vrijstelling van BPM, maar dit verandert in 2025.

Welke factoren beïnvloeden de hoogte van de BPM bij aanschaf van een auto in 2025?

De aanschafbelasting op auto’s en motoren, oftewel BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen), is een belangrijke kostenpost bij het kopen van een nieuwe of geïmporteerde auto. Maar waar hangt deze belasting nou precies vanaf? Het antwoord ligt in een combinatie van factoren die steeds meer gericht zijn op duurzaamheid en milieu-impact.

  • CO2-uitstoot
    De hoogte van de BPM blijft sterk afhankelijk van de CO₂-uitstoot van een voertuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer BPM je betaalt.
    Benzine- en dieselauto’s: Deze voertuigen blijven het hoogste BPM-tarief betalen vanwege hun relatief hoge CO₂-uitstoot. Dieselvoertuigen worden extra belast door een dieseltoeslag.
    Plug-in hybrides (PHEV’s): Vanaf 2025 vervalt het lagere tarief voor deze voertuigen. Ze worden dan op dezelfde manier belast als auto’s met een conventionele verbrandingsmotor.
    Volledig elektrische auto’s: De vrijstelling van BPM vervalt per 2025. Kopers van elektrische voertuigen betalen een vast BPM-bedrag van €667 per voertuig.
  • Nettocatalogusprijs
    De nettocatalogusprijs – exclusief BTW en BPM, maar inclusief luxe opties – beïnvloedt nog steeds de BPM. Extra opties kunnen de uiteindelijke belastingdruk verhogen.
  • Leeftijd en herkomst van de auto
    Voor tweedehands geïmporteerde voertuigen blijft de BPM gebaseerd op de oorspronkelijke CO₂-uitstoot en de waarde van de auto op het moment van importeren. Voor gebruikte bestelauto’s met een eerste toelatingsdatum van vóór 2025 kan vanaf 2025 worden gekozen tussen een berekening op basis van het historische tarief (nettocatalogusprijs) of het CO₂-tarief.

Zijn elektrische auto’s nog vrijgesteld van BPM?

Nee, vanaf 1 januari 2025 zijn elektrische auto’s niet meer vrijgesteld van BPM. Tot en met 2024 genoten volledig elektrische voertuigen een volledige vrijstelling van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Echter, vanaf 2025 wordt een vast BPM-bedrag van €667 per voertuig geïntroduceerd voor elektrische auto’s. Dit vaste bedrag is vastgesteld voor auto’s met 0 gram CO₂-uitstoot, wat elektrisch rijden financieel nog steeds aantrekkelijk maakt in vergelijking met voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor.

Waarom verandert dit?

Deze wijziging is onderdeel van het overheidsbeleid om de BPM-structuur gelijkmatiger te maken, terwijl elektrisch rijden betaalbaar blijft. Ondanks de invoering van een vast BPM-bedrag blijven elektrische auto’s voordelig vanwege hun lagere gebruikskosten en fiscale voordelen, zoals lagere energiekosten en minimale onderhoudsvereisten.

Krijgen Plug-in Hybrides nog BPM korting in 2025?

Vanaf 1 januari 2025 verandert de berekening van de aanschafbelasting (BPM) voor plug-in hybride auto’s (PHEV’s) in Nederland. Het aparte BPM-tarief voor deze voertuigen wordt afgeschaft, waardoor de BPM voortaan op dezelfde manier wordt berekend als voor reguliere personenauto’s. De hoogte van de BPM is afhankelijk van de CO₂-uitstoot van de auto; een hogere uitstoot leidt tot een hogere BPM.

Het berekenen van de bruto bpm (aanschafbelasting) voor een nieuwe auto doe je in 4 eenvoudige stappen. Hiervoor gebruik je een tabel met de bpm-tarieven van dit jaar:

CO2-uitstoot vanafCO2-uitstoot totVast bedragVariabel bedrag
0 gr/km79 gr/km€ 667€ 2
79 gr/km101 gr/km€ 825€ 79
101 gr/km141 gr/km€ 2.563€ 173
141 gr/km157 gr/km€ 9.483€ 284
157 gr/kmn.v.t.€ 14.027€ 568
  1. Vind de CO₂-uitstoot van je auto.
    Dit is vaak te vinden in de papieren of specificaties van de auto
    (Bijvoorbeeld: de SEAL U DM-i stoot 21 gram CO2 uit per kilometer)
  2. Kijk in kolom 1 van de tabel en trek die waarde af van de CO₂-uitstoot.
    (Bijvoorbeeld: 21 gr/km – 0 gr/km = 21 gr/km)
  3. Vermenigvuldig het resultaat met het bedrag in kolom 4.
    (Bijvoorbeeld: 21 gram x € 2 = € 42.)
  4. Tel daarna het bedrag uit kolom 3 erbij op.
    (Bijvoorbeeld: € 42 + € 667 = € 709 bruto bpm.)

De BYD SEAL U DM-i blijft ondanks de veranderingen in de BPM-regels vanaf 2025 een financieel aantrekkelijke keuze. Hoewel de BPM-korting voor plug-in hybrides vervalt, zorgt de lage CO₂-uitstoot van dit model ervoor dat de belasting relatief laag blijft. Dit maakt de auto niet alleen milieuvriendelijk, maar ook voordelig in gebruik.

Wat betekenen de BPM-veranderingen voor jou?

De wijzigingen in de BPM-regelgeving per 2025 hebben invloed op de aanschafkosten van voertuigen voor zowel particulieren als ondernemers. Het is essentieel om bij de aankoop van een voertuig rekening te houden met deze veranderingen:

Voor particulieren

Elektrische voertuigen:

  • Vanaf 2025 betaal je een vast BPM-bedrag van €667 bij de aanschaf van een volledig elektrische auto. Hoewel de vrijstelling vervalt, blijft elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijk in vergelijking met voertuigen op fossiele brandstoffen.
  • De lagere operationele kosten van elektrische auto’s, zoals voordelig laden en minder onderhoud, maken ze nog steeds een slimme keuze.

Hybride en brandstofauto’s:

  • Plug-in hybrides (PHEV’s) worden vanaf 2025 gelijk belast als brandstofvoertuigen, wat de BPM voor deze categorie aanzienlijk verhoogt.
  • Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor blijft de BPM afhankelijk van de CO₂-uitstoot. Dieselvoertuigen worden extra belast met een dieseltoeslag, wat ze minder aantrekkelijk maakt.

Voor ondernemers

Bestelauto’s:

  • De BPM-vrijstelling voor ondernemers bij de aanschaf van bestelauto’s vervalt per 2025. Vanaf dat moment wordt de BPM berekend op basis van de CO₂-uitstoot van het voertuig.
  • Volledig elektrische bestelauto’s blijven vrijgesteld van BPM, waardoor ze een aantrekkelijke keuze blijven voor bedrijven die willen verduurzamen en kosten willen besparen.

Tweedehands bestelauto’s:

  • Voor gebruikte bestelauto’s met een eerste toelatingsdatum vóór 2025 geldt een nieuwe keuze: de BPM kan worden berekend op basis van het historische nettocatalogustarief of op basis van de CO₂-uitstoot.

Impact op jouw keuze

De BPM-wijzigingen per 2025 hebben impact op zowel particulieren als ondernemers. Elektrische auto’s blijven aantrekkelijk dankzij hun lage operationele kosten en een vast BPM-bedrag van €667. Voor voertuigen met een hoge CO₂-uitstoot, zoals benzine- en dieselauto’s, blijft de BPM een substantiële kostenpost. Ondernemers verliezen de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s, behalve voor volledig elektrische modellen. Dit maakt emissievrije voertuigen de slimme en duurzame keuze voor de toekomst.

Voor de meest actuele informatie en eventuele wijzigingen in de regelgeving is het aan te raden de officiële communicatie van de Rijksoverheid te volgen.

Blijf op de hoogte van al het BYD nieuws.

Mis niets meer

Wil je meer weten over BYD en op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan nu aan via onderstaande knop. Zo ontvang je direct al het nieuws in jouw mailbox. We houden je graag op de hoogte, want er gebeurt veel rondom BYD.

Blijf op de hoogte