Ga naar de inhoud

Wat is aanschafbelasting (BPM)?

10 juli 2024 Thomas Wolting

Goed nieuws! In 2024 betaal je op elektrische auto’s 0.0 aanschafbelasting.

Wat is Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)?

De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM), ookwel aanschafbelasting, is een Nederlandse belasting die wordt geheven op de registratie van een nieuwe personenauto, bestelauto of motor. Deze belasting is ingevoerd om het gebruik van minder milieubelastende voertuigen te stimuleren. De hoogte van de BPM wordt voornamelijk bepaald door de CO2-uitstoot van het voertuig. Voertuigen die minder of geen CO2 uitstoten, zoals volledig elektrische auto’s, kunnen in aanmerking komen voor bpm vrijstelling.

Welke factoren beïnvloeden de hoogte van de BPM bij aanschaf van een auto?

De aanschafbelasting op auto’s en motoren, oftewel BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen), is een belangrijke kostenpost bij het kopen van een nieuwe of geïmporteerde auto. Maar waar hangt deze belasting nou precies vanaf? Het antwoord ligt in een combinatie van factoren die steeds meer gericht zijn op duurzaamheid en milieu-impact.

  • CO2-uitstoot
    De meest bepalende factor is de hoeveelheid CO2 die een voertuig uitstoot. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer BPM je betaalt. Dit systeem is ontworpen om consumenten te stimuleren voor schonere en zuinigere voertuigen te kiezen. Voor plug-in hybrides geldt bijvoorbeeld een lagere belasting dan voor auto’s met een conventionele verbrandingsmotor.
  • Type voertuig en energie-efficiëntie
    Niet alleen de uitstoot, maar ook het soort voertuig heeft invloed. Voor volledig elektrische voertuigen geldt momenteel een vrijstelling van BPM, terwijl zware SUV’s of andere modellen met een hoog brandstofverbruik doorgaans meer belast worden.
  • Nettocatalogusprijs
    Sinds een recente wijziging speelt ook de nettocatalogusprijs een rol in de BPM-berekening. Deze prijs omvat de waarde van het voertuig exclusief BTW en BPM, maar inclusief eventuele accessoires. Luxe opties kunnen de uiteindelijke belastingdruk dus verhogen.
  • Leeftijd en herkomst van de auto
    Voor tweedehands geïmporteerde auto’s wordt de BPM berekend op basis van de oorspronkelijke CO2-uitstoot en de waarde van de auto op het moment van importeren. Ook hier geldt: hoe schoner de auto, hoe lager de belasting.

Zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BPM?

Volledig elektrische auto’s zijn momenteel vrijgesteld van BPM. Deze regeling maakt deel uit van het Nederlandse klimaatbeleid en heeft als doel om de transitie naar emissievrije mobiliteit te versnellen. Dankzij deze vrijstelling zijn elektrische auto’s, zoals die van BYD, niet alleen een slimme keuze voor het milieu, maar ook financieel aantrekkelijker. Je bespaart direct op de aanschafkosten, terwijl je profiteert van lage gebruikskosten dankzij voordelig laden en minimale onderhoudsvereisten.

Tot wanneer is er een vrijstelling van BPM voor elektrische auto’s?

De huidige vrijstelling van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) voor volledig elektrische auto’s loopt tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 is het kabinet voornemens het vaste deel van de BPM voor personenauto’s te verhogen met ongeveer €200, afhankelijk van de inflatie. Het variabele deel, dat gebaseerd is op de CO₂-uitstoot, blijft ongewijzigd.

Deze maatregelen zijn onderdeel van het overheidsbeleid om milieuvriendelijker rijden te stimuleren en de klimaatdoelstellingen te behalen. Het is echter nog onduidelijk of de BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s na 2024 wordt verlengd of aangepast. De overheid zal de regelgeving tegen die tijd herzien op basis van de dan geldende milieu- en klimaatdoelstellingen.

Voor ondernemers is het belangrijk te weten dat de vrijstelling van BPM voor bestelauto’s per 2025 wordt afgeschaft. Vanaf dat moment betalen ondernemers BPM bij de aanschaf van een bestelauto, waarbij de hoogte afhankelijk is van de CO₂-uitstoot van het voertuig.

Voor de meest actuele informatie en eventuele wijzigingen in de regelgeving is het aan te raden de officiële communicatie van de Rijksoverheid te volgen.

Wegenbelasting (MRB)

Benieuwd of er voor jou als particulier ook een vrijstelling geldt voor de wegenbelasting (MRB)? Lees het hier!

Laadpaalsubsidie

Hoewel er geen landelijke subsidie beschikbaar is voor het plaatsen of gebruiken van een laadpaal, bieden veel steden en gemeenten wel specifieke laadpaal subsidies aan.

Blijf op de hoogte van al het BYD nieuws.

Mis niets meer

Wil je meer weten over BYD en op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan nu aan via onderstaande knop. Zo ontvang je direct al het nieuws in jouw mailbox. We houden je graag op de hoogte, want er gebeurt veel rondom BYD.

Blijf op de hoogte