Kosten elektrisch laden: wat betaal je en hoe bespaar je?

Betaalbaar laden of een rekening waar je van schrikt?
Zo bespaar je op je laadkosten
Elektrisch rijden wint snel terrein, maar een van de meest gestelde vragen is: wat zijn de kosten voor elektrisch laden? Is het echt voordeliger dan tanken? En hoe verschillen de tarieven bij een laadpaal thuis, publieke laadpunten en snelladers?
In deze blog nemen we je mee in de laadpaal tarieven, leggen we uit wat een laadpaal thuis kost en hoe je slim kunt besparen. Zo weet jij precies waar je aan toe bent als je elektrisch gaat rijden.
Wat kost elektrisch laden?
De kosten voor een elektrische auto opladen hangen af van waar en hoe je laadt. We zetten de drie belangrijkste laadopties en hun gemiddelde tarieven op een rij:
Thuisladen → € 0,25 – € 0,40 per kWh
Publieke laadpalen → € 0,35 – € 0,60 per kWh
Snelladers (bijv. Fastned of Ionity) → € 0,60 – € 1,00 per kWh
Wat betekent dit in de praktijk?
Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 15-20 kWh per 100 km. Dat betekent dat:
- Thuis laden gemiddeld tussen € 3,75 en € 8,- per 100 km kost
- Publiek laden gemiddeld tussen € 5,25 en € 12,- per 100 km kost
- Snelladen gemiddeld tussen € 9,- en € 20,- per 100 km kost
💡 Bespaartip: Elektrisch rijden is al voordelig, maar met de BYD-Shell laadpas bespaar je nóg meer. Met een exclusieve korting van € 0,15 per kWh betaal je bij Shell Recharge-snelladers slechts € 0,50 per kWh in plaats van de gebruikelijke € 0,65 per kWh.
Met de BYD-Shell korting daalt de prijs van snelladen gemiddeld naar € 7,50 – € 17,50 per 100 km. Dit betekent een besparing tot € 2,50 per 100 km. Bij een rijafstand van 15.000 km per jaar kan deze korting je tot wel € 700,- per jaar besparen op je laadkosten.
Laadpaal thuis kosten: Wat betaal je voor een eigen laadpunt?
Een elektrische auto thuis opladen is vaak het goedkoopst, maar daarvoor heb je een eigen laadpunt nodig. Wat zijn de kosten voor een laadpaal thuis?
- Aanschaf laadpaal → € 600,- – € 2.500,-
- Installatiekosten → € 500,- – € 1.500,-
- Eventuele netverzwaring (3-fasen aansluiting) → € 250,- – € 300,-
Totaal: Gemiddeld tussen € 1.500,- en € 4.000,- voor een compleet geïnstalleerde laadpaal.
Actuele laadpaal tarieven verschillen per energieleverancier, maar gemiddeld ligt het stroomtarief thuis tussen € 0,25 en € 0,40 per kWh, afhankelijk van je contract en of je zonnepanelen hebt.
💡 BYD-bespaartip: Combineer een thuislaadpaal met dynamische energiecontracten en laad wanneer de stroom het goedkoopst is!
Publiek laden en snelladen: Wat zijn de tarieven?
Bij openbare laadpalen en snelladers verschillen de tarieven per locatie en aanbieder. De belangrijkste kostenfactoren:
- Locatie – Laden in de stad is vaak duurder dan bij een supermarkt of parkeergarage
- Aanbieder – Fastned, Ionity en Shell Recharge hanteren verschillende laadpaal tarieven
- Abonnementen – Sommige aanbieders bieden goedkopere tarieven via een laadpas
Gemiddeld betaal je bij publieke laadpalen tussen de € 0,35 en € 0,60 per kWh.
Wat kost snelladen?
Bij aanbieders als Fastned, Ionity en Shell Recharge betaal je gemiddeld tussen de € 0,60 en € 1,- per kWh. Met de BYD-Shell korting betaal je bij Shell Recharge-snelladers slechts € 0,50 per kWh.
Hoeveel kost een volle laadbeurt?
De kosten van een volle laadbeurt hangen af van de batterijcapaciteit van je auto en de stroomprijs. Een voorbeeld:
BYD ATTO 3 (60,5 kWh batterij) voor een ‘volle tank’:
- Thuisladen (€ 0,30 per kWh): ca. € 18,15
- Publieke laadpaal (€ 0,50 per kWh): ca. € 30,25
- Snellader (€ 0,75 per kWh): ca. € 45,38
Hybride auto opladen kosten
Rijd je een plug-in hybride? Dan zijn de hybride auto opladen kosten vaak lager dan die van een volledig elektrische auto, maar de manier van laden verschilt.
- Thuis laden → € 3,- – € 5,- per volle accu
- Publiek laden → € 4,- – € 7,- per volle accu
- Snelladen → Bij veel PHEV’s niet aanbevolen vanwege beperkte laadsnelheid
💡 Uitzondering: BYD Seal U DM-i
De BYD Seal U DM-i is een plug-in hybride met een uniek systeem waarbij de benzinemotor vooral als generator dient. In tegenstelling tot veel andere PHEV’s kan deze auto wel snelladen via een CCS-stekker, zij het met een bescheiden vermogen van 18 kW. Dit maakt hem flexibeler dan andere plug-in hybrides, vooral voor langere ritten. Via de 3-fasen boordlader kan hij bovendien met 11 kW laden, wat sneller is dan de meeste PHEV’s.
💡 Tip: Voor optimale efficiëntie laad je een hybride het beste thuis of bij een reguliere AC-laadpaal. Snelladen kan in noodgevallen, maar is bij PHEV’s meestal niet de voordeligste of snelste optie.
Slim laden: bespaar op je laadkosten
Wil je het goedkoopst laden?
- Installeer een laadpaal thuis voor gemak en lagere laadkosten
- Laad ’s nachts op: veel energieleveranciers bieden voordelige nachttarieven
- Gebruik zonnepanelen: zelf opgewekte stroom maakt laden vrijwel gratis
Moet je onderweg laden?
- Kies openbare laadpalen met gunstige tarieven laadpalen
- Check laadapps om de goedkoopste actuele laadpaal tarieven te vinden
- Vermijd zo veel mogelijk snelladen, doe dit alleen als het echt nodig is

Zo vind je de beste laadpas voor jou
Met een laadpas heb je toegang tot duizenden laadpunten in Nederland en Europa. Maar welke laadpas moet je nou kiezen?

1 fase versus 3 fasen: Wat is het verschil
Bij het thuis opladen van een elektrische auto is het belangrijk om te weten of je een 1-fase of 3-fasen laadpaal nodig hebt.

Blijf op de hoogte van al het nieuws rondom elektrisch rijden.
Mis niets meer
Wil je meer weten over elektrisch rijden en op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan nu aan via onderstaande knop. Zo ontvang je direct al het nieuws in jouw mailbox. We houden je graag op de hoogte, want er gebeurt veel rondom elektrische mobiliteit.